آموزش پرورش توت‌فرنگي در گلدان

اموزش كاشت انواع گياه

آموزش پرورش توت‌فرنگي در گلدان

پرورش توت فرنگي كار ساده ايست و هر كسي مي تواند آن را پرورش دهد و قيمتي گزان براي خريد آن پرداخت نكند. شما در دو فصل بهار و پاييز مي توانيد توت فرنگي بكاريد. توت‌فرنگي با روشي موسوم به رانر زياد مي‌شود. يعني بوته‌هاي جــديد را كه ريشه‌دار باشند در محل مورد نظرتان مي‌كاريد. در نتيجه امكان بيمار بودن بوته‌ها زياد است. دقت كنيد كه بوته بيمار را نخريد. لكه برگي، سفيدك پودري، پوسيدگي سياه ريشه جزو مهمترين بيماري‌هاي توت‌فرنگي است كه نشانه‌هاي بارزي هم دارند. مثلا لكه‌هاي روي برگ و سفيدك‌هاي روي ساقه و برگ.

 

بهتر است در هر گلدان تنها يك بوته بكاريد مگر اينكه از گلدان‌هاي مستطيلي شكل دراز استفاده كنيد كه بتوانيد بين هر دو بوته ۴۰ سانتي‌متر فاصله بگذاريد. هر جايي كه گرما و خورشيد مناسب داشته باشد، براي قرار دادن گلدان توت‌فرنگي شما خوب است. توت‌فرنگي‌ها به دنبال مكاني مناسب و معتدل براي زندگي سه تا چهار ساله خودشان هستند. پس آن را از آنها دريغ نكنيد. توت‌فرنگي‌ها دوست ندارند تابستان‌هاي بسيار گرم و خشك را تحمل كنند.درجه حرارت مناسب براي پرورش توت‌فرنگي بين ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتيگراد است. البته توت‌فرنگي سرما را هم تحمل مي‌كند و در برابر آن نيمه مقاوم است. در زمستان اگر روي بوته‌هاي توت‌فرنگي‌تان را بپوشانيد تا دماي ۱۸- درجه سانتيگراد را تحمل مي‌كنند.

 

براي كود گلدانتان بهتر است از تركيبي از كودهاي كمپوست مخصوص باغ، برگ يا زباله‌هاي سبز بازيافت شده استفاده كنيد و تا  عمق ۱۵ سانتي‌متري خاك گلدانتان (از بالا) را با آن بپوشانيد. بوته‌ها به خوبي درون خاك جاي دهيد و مطمئن شويد كه جوانه برگ‌ها همتراز با خاك است.

 

معمولا پرورش توت‌فرنگي، به ويژه وقتي جنس بوته‌هاي آن مرغوب باشد، بسيار آسان است. در ابتدا تنها كافي است علف‌هاي هرز را از خاك خارج كنيد، اما وقتي ميوه‌ها شروع كردند به در آمدن، حواستان به حشرات و آفت‌ها هم باشد.مهمترين نكته در پرورش توت‌فرنگي اين است كه خاك گلدان آن را مرطوب نگه داريد. البته بايد حواستان هم باشد كه به طور ناگهاني حجم زيادي از آب را پاي گلدان نريزيد.اگر گلدانتان را روي بالكن قار مي‌دهيد، وقتي ميوه‌ها در آمدند، پيش از اينكه رنگي به خود بگيرند، روي آنها را با پلاستيك بپوشانيد. اين كار آنها را از گزند پرنده‌ها در امان نگه مي‌دارد.

 

هر وقت توت‌فرنگي‌تان دورتادورش قرمز شد، يك روز به آن وقت بدهيد و آن وقت آن را بچينيد. اين فرصت يك روزه آنها را شيرين‌تر، آبدارتر و خوش عطرتر مي‌كند. وقتي زمان باردهي بوته‌ها تمام شد، باز هم حواستان بايد به بوته باشد. شاخه‌هاي زائد را بزنيد و تنها برگ‌هاي كوچك را باقي بگذاريد. از لخت شدن بوته‌تان نترسيد. برگ‌ها دوباره رشد خواهند كرد. خاك گلدان را تقويت كنيد. براي تقويت خاك مي‌توانيد از همين برگ‌هاي خود بوته كه جدا كرده‌ايد يا كودهاي كمپوستي استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.